Zamierzenia

Witaj Nowy Roku !

Porozmawiamy na temat  sylwestrowej nocy oraz w jaki sposób witano Nowy Rok w różnych miejscach na ziemi. Wyjaśnimy sobie znaczenie słów: „Do siego roku” oraz powiedzenie: „ co kraj to obyczaj”. Oglądając ilustracje przedstawiające Stary i Nowy Rok porównamy ich podobizny i opiszemy ich wygląd.Wysłuchamy wiersza L. J. Kerna „Bajka o Starym i Nowym roku”. Poznanie przysłowia związane z Nowym Rokiem i wyjaśnimy sobie ich znaczenie. Poznamy nazwy pór roku. Zwrócimy uwagę na to, że pory roku zmieniają się cyklicznie. Omówimy charakterystyczne cechy pór roku.

 

Moja babcia i dziadziuś

   Porozmawiamy na temat: co to jest rodzina oraz kto należy do rodziny. Nauczymy się okazywać szacunek i uczucia osobom bliskim w rodzinie – dziadkom. Zwrócimy uwagę na użyteczną pracę dziadków (opieka, zaspokajanie potrzeb dzieci i wnucząt; wspomaganie w sytuacjach konfliktowych ). Wiersz I. Suchorzewskiej „Babcie bywają różne” zainspiruje nas do rozmowy na temat swoich babć i dziadków. Poznamy wierszyki o babci i dziadku znanych polskich poetów. Nauczymy się śpiewać piosenkę  „Moja babcia i mój dziadek”oraz tańczyć „Taniec obłoczków”. Weźmiemy udział w uroczystościach przedszkolnych związanych z Dniem Babci i Dziadka, podczas których zaprezentujemy przygotowany program artystyczny i wręczymy wcześniej wykonane prezenty. „Kiedy babcia była mała?” poznamy zabawy z czasów dzieciństwa swoich babć i dziadków.

 

W karnawale to są bale.

Poznamy karnawałowe rekwizyty: balony, serpentyny, maski,…Będziemy odgadywać za kogo przebrały się dzieci. Wyodrębnimy zbiory pajacyków i żołnierzy, przeliczymy je. W zabawie „Kim jestem?” rozpoznamy przebrania koleżanek i kolegów. Będziemy się wesoło bawić podczas zabawy karnawałowej w przedszkolu. Oglądając różnego rodzaju maski będziemy odgadywać kogo one przedstawiają. W zabawie dydaktycznej „dobieraj pantofelki” według Z. Bogdanowicz dobierzemy pantofle do pary. Nauczymy się śpiewać piosenki „Bal baloników”. Do zabaw wykorzystamy baloniki, które sami nadmuchamy.

 

Napadało śniegu białego

Oglądając ilustracje przedstawiające krajobraz zimą pozmawiamy na temat aktualnej pory roku. Przypomnimy sobie jak ważne jest przebywanie na świeżym powietrzu oraz w jakie zabawy możemy się bawić na śniegu. Przeprowadzimy doświadczenia ze śniegiem i lodem (topnienie śniegu, lodu i zamarzania wody). Ocenimy wygląd wody powstałej ze śniegu. Zawrzemy umowę dotyczącą nie brania śniegu do ust.