Zamierzenia

Karnawałowe zabawy

Oglądać będziemy fotografie przedstawiające obchody karnawału w Wenecji. Posłuchamy historii tego zwyczaju, wyjaśnimy genezę słowa karnawał. Zaprojektujemy swój strój na bal uczestnicząc w zabawie ,,Projektanci”. Poznamy wiersz D.Gellner ,,Karnawał”. Porozmawiamy na temat wiersza. -Na podstawie ilustracji ,,W świecie tańca”. Poznamy różne rodzaje tańca np. towarzyski, plemienny, dworski, balet. Poznamy historię tańca. Porozmawiamy na temat korzyści płynących z nauki tańca. Wykonamy wspólnie szaszłyki owocowe i warzywne. Produkty będziemy dzielić na mniejsze kawałki i nadziewać je na patyczki do szaszłyków. Zwracać będziemy uwagę na zasady bezpiecznego i higienicznego przygotowania posiłku. Zapoznamy się z zasadami savoir-vivre ,,Szwedzki stół”. Dowiemy się z skąd  pochodzi nazwa szwedzki stół, na czym polega taki sposób serwowania potraw oraz omówimy zasady obowiązujące podczas tego typu poczęstunku(np. .nie wypada się przepychać, nie można nałożyć sobie całej potrawy z półmiska).

W świecie teatru

Słuchając fragmentu wiersza J.Kulmowej rozwiążemy zagadkę Dotyczącą tematu tygodnia. Porozmawiamy na temat ,,Co to jest teatr?”. Czy teatr to tylko budynek? Co jest jest jeszcze potrzebne, aby stworzyć teatr?, Jak nazywają się ludzie, którzy występują w teatrze?, Co możemy zobaczyć w teatrze zamiast grających aktorów? -Oglądać będziemy pacynki, kukiełki, marionetki. Poznamy nazwy lalek. Rozwiążemy zagadki słowne dotyczące teatru(scena, kurtyna, widownia, aktorzy).Zorganizujemy w sali kącik teatralny .Inscenizować będziemy znane baśnie. Odegramy scenki z podziałem na role, wykorzystamy rekwizyty teatralne. Posłuchamy wiersza J.Kulmowej ,,Po co jest teatr?”. Wykonamy ćwiczenia dykcyjne z wykorzystaniem fragmentu wiersza N.Usenko ,,Ala i As”.

 

Witaminki, witaminki – dla chłopczyka i dziewczynki

Słuchamy wiersza Cz. Janczarskiego „Chory kotek”. Zastanawiamy się: co jeść by być zdrowym? Zorganizujemy  kącik zdrowej żywności – z wykorzystaniem przyniesionych przez dzieci opakowań po zdrowych produktach, oraz owoców i warzyw. Uczestniczyć będziemy w  zabawie  matematycznej  „Znikające warzywa” wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Komponować będziemy własny jadłospis – z wykorzystaniem ilustracji wcześniej wyciętych  z gazetek reklamowych. Odczytujemy jadłospis przedszkolny – zwracamy uwagę na zawartość zdrowych produktów. Posłuchamy wiersza ,, Witaminowe abecadło ” Wyjdziemy  na pobliski targ, zakupimy owoce do sałatki , przygotujemy sałatkę.

 

Poznajemy twórczość Jana Brzechwy

Wysłuchanie wierszyka „Ręce i nogi”. Zapoznamy się  z sylwetką Jana Brzechwy. Wysłuchamy  wierszyków Jana Brzechwy z cyklu „ZOO”. Nauczymy się  piosenki „Kaczka – dziwaczka” na podstawie słów wierszyka. Wysłuchamy  wierszyka „Stonoga” – zabawa integracyjna do piosenki „Idzie sobie stonoga” – stosowanie liczebników porządkowych: pierwsza noga, druga noga, …oraz wiersza  „Atrament” – wykonanie kleksów na kartce papieru, dorysowywanie brakujących części, nadamy tytuły pracom.